Podatek leśny od osób prawnych
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Finansowy |
Podatek leśny od osób prawnych
Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy złożyć deklarację w sprawie podatku leśnego DL-1 oraz niżej wymienione dokumenty
1. Akt notarialny lub
2. Umowę dzierżawy lasu
3. Oświadczenie o wieku drzewostanu
Deklarację na podatek leśny należy składać do dn. 15 stycznia danego roku kalendarzowego
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Osoby prawne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informacje o gruntach leśnych sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu - pokój Nr 9 i pokój nr 5 w godzinach pracy urzędu
Termin załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu wniosku wystawiana jest decyzja.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w godzinach pracy Urzędu).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Odwołanie powinno zawierać zarzuty stawiane decyzji.
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział finansowy Urzędu Miasta i Gminy - Anna Rynkowska inspektor ds. wymiaru podatków i opłat (pokój nr 5)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 30 października 2002 o podatku leśnym (Dz.U.2019.888 t.j. z póż.zm.)
Uwagi:
A. Wysokość podatku leśnego jest określana przez podatnika w deklaracji w sprawie podatku leśnego.
Na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może:
- odroczyć lub rozłożyć na raty termin płatności podatku ¨ Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.). Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy.
B. Można odroczyć lub rozłożyć na raty zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę
C. Zaległości podatkowe z tytułu podatku leśnego odsetki za zwłokę
Podstawa prawna - art.67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.)
- Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności raty podatku.
D. W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni.
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
E. Terminy płatności podatku leśnego określa art. 6 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 października 2002 o podatku leśnym (Dz.U.2019.888 t.j. z póż.zm.)
Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji do dnia 15 każdego miesiąca.
Raty podatku leśnego wpłaca się bez wezwania.
F. Wpłat można dokonywać na konto Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku: Bank Spółdzielczy w Działdowie z/s w Lidzbarku 83 8215 0006 2001 0000 0941 0032