Podatek rolny od osób prawnych
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Finansowy |
Uchwała Rady Miejskiej w Lidzbarku w sprawie obniżenia ceny 1q żyta jako podstawy do obliczenia podatku rolnego
Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy złożyć deklarację w sprawie podatku rolnego DR-1 oraz dołączyć:
1. Akt notarialny lub
2. Umowę dzierżawy gruntów rolnych
3. Podanie o zwolnienie od podatku rolnego
Deklarację na podatek rolny należy składać do dn. 15 stycznia danego roku kalendarzowego.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części , podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Osoby prawne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu deklarację o gruntach rolnych sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu pokój Nr 9 lub w pokoju Nr 5 w godzinach pracy urzędu
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Lidzbarka (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku w godzinach pracy Urzędu lub za pośrednictwem poczty).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Odwołanie powinno zawierać zarzuty stawiane decyzji.
Ulgi:
1. Z tytułu nabycia gruntów przeznaczonych na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:
a) będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,
b) będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
c) wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie - podstawa prawna art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz.U.2020.333 t.j. z póż.zm.).
2. Ulga inwestycyjna - z tytułu wydatków poniesionych na:
1) budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
2) zakup i zainstalowanie:
a) deszczowni,
b) urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
c) urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
3. Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.
4. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział finansowy Urzędu Miasta i Gminy, Anna Rynkowska - inspektor ds. wymiaru podatków i opłat, pokój nr 5
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz.U.2020.333 t.j. z póż.zm.)
Uwagi:
A. Wysokość podatku rolnego określa samodzielnie podatnik w złożonej deklaracji Klasa V i VI są ustawowo zwolnione z podatku rolnego
Na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może:
- odroczyć lub rozłożyć na raty termin płatności podatku. Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.).
Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy
B. Można odroczyć lub rozłożyć na raty zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę
C. Zaległości podatkowe z tytułu podatku rolnego odsetki za zwłokę można umorzyć.
Podstawa prawna - art.67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.)
Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności raty podatku.
D. W przypadku złożenia wniosku o którym mowa w pkt A, B, C, D przez podatnika będącego prowadzącego działalność gospodarczą stosuje się ustawę z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2010r. Nr 18, poz. 99).
E. W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
F. Terminy płatności podatku rolnego określa art. 6a ust. 8 pkt 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz.U.2020.333 t.j. z póż.zm.)
I rata - do 15 marca każdego roku
II rata - do 15 maja każdego roku
III rata - do 15 września każdego roku
IV rata - do 15 listopada każdego roku
Raty podatku rolnego wpłaca się bez wezwania
G. Wpłaty można dokonywać na konto Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku: Bank Spółdzielczy w Działdowie z/s w Lidzbarku 83 8215 0006 2001 0000 0941 0032