Podatek od nieruchomości od osób prawnych
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Finansowy |
Podatek od nieruchomości od osób prawnych
Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od zaistnienia zdarzenia należy zgłosić obowiązek podatkowy. Do 31 stycznia należy składać deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzony na formularzu DN-1 według ustalonego wzoru przez Radę Miejską, a jeśli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Odpowiednio skorygować deklaracje w czasie zaistnienia zdarzenia w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia. Zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w art. 6 ust. 9 pkt. 1 wydłuża termin składania deklaracji na podatek od nieruchomości do dnia 31 stycznia każdego roku kalendarzowego. Termin wejścia w życie ustawy określony został na dzień 1 stycznia 2012r.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu - pokój Nr 9 lub pokój Nr 5 w godzinach pracy urzędu
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Lidzbarka (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku w godzinach pracy Urzędu lub za pośrednictwem poczty).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Odwołanie powinno zawierać zarzuty stawiane decyzji.
Zwolnienia:
Brak
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział finansowy Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku, Anna Rynkowska - podinspektor, ds. wymiaru podatków i opłat (pokój Nr 5)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70 t.j. z póż.zm.)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.)
Uwagi:
A. Wysokość podatku od nieruchomości jest określana przez podatnika w deklaracji.
Na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może:
- odroczyć lub rozłożyć na raty termin płatności podatku ¨ Podstawa prawna - art. 67a § 1 pkt 1,2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.)
Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie urzędu.
B. Można odroczyć lub rozłożyć na raty zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę.
C. Zaległości podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną można umorzyć.
Podstawa prawna - art.67 a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz.U.2023.2383 t.j. z póż.zm.)
Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności raty podatku
Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.
D. W przypadku złożenia wniosku o którym mowa w pkt A, B, C przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą stosuje się ustawę z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 18, poz. 99).
E. W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwych urzędów skarbowych według miejsca zamieszkania podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
F. Terminy płatności podatku od nieruchomości określa art. 6 ust.9 pkt3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70 t.j. z póż.zm.)
Osoby prawne są obowiązane wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości bez wezwania na rachunek Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Raty podatku od nieruchomości wpłaca się bez wezwania.
G. Wpłat można dokonywać na konto Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku: Bank Spółdzielczy w Działdowie z/s w Lidzbarku 83 8215 0006 2001 0000 0941 0032