Podatek rolny od osób fizycznych

Przepisy lokalne dot. podatku:

1) Uchwała Nr XXXIV/250/98 Rady Miejskiej w Lidzbarku z dnia 02 czerwca 1998 roku w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.

2) Uchwała Rady Miejskiej w Lidzbarku w sprawie obniżenia ceny 1q żyta jako podstawy do obliczenia podatku rolnego

 Wymagane dokumenty:

W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy. Należy złożyć informację o gruntach IR-1 oraz załączyć:

1. Akt notarialny lub

2. Umowę dzierżawy gruntów rolnych

3. Podanie o zwolnienie od podatku rolnego

 

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.

Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części , podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.

Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informacje o gruntach rolnych sporządzoną na formularzu wg wzoru ustalonego przez Radę Miejską w dniu 26 listopada 2015 roku. Uchwałą Nr XII/104/15 w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/18/2002 Rady Miejskiej w Lidzbarku w sprawie określenia wzorów formularzy informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny, deklaracji na podatek leśny. 

Miejsce złożenia dokumentów:

Sekretariat Urzędu - pokój Nr 9 lub nr 4 w godzinach pracy urzędu


Termin i sposób załatwienia sprawy:

Do 30 dni po otrzymaniu dokumentów wystawiana jest decyzja w sprawie naliczenia podatku uwzględniająca przysługujące zwolnienia oraz ulgi.


Tryb odwoławczy:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Lidzbarka (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w godzinach pracy Urzędu).


Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Odwołanie powinno zawierać zarzuty stawiane decyzji.

Ulgi:
1. Z tytułu nabycia gruntów  przeznaczonych na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha:

a)  będące przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży,

b)  będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

c)  wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie -  podstawa prawna art. 12 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z  2013r. poz 1381 z późn. zm.)

Za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat.

 

2. Ulga inwestycyjna - z tytułu wydatków poniesionych na:

1)  budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,

2)  zakup i zainstalowanie:

a)  deszczowni,

b)  urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,

c)  urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).

 

2.  Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.

3. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat.


Jednostka odpowiedzialna:

Wydział Finansowy Urzędu Miasta i Gminy   Krystyna Drankowska - inspektor ds. wymiaru podatków i opłat, Ryszarda Chrabowska - podinspektor ds. podatków i opłat


Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz.U.2016.617 t.j. z dnia 2016.05.04)


Uwagi:
A.
 Klasa V i VI i VIz są ustawowo zwolnione z podatku rolnego

Na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może:

- odroczyć lub rozłożyć na raty termin płatności podatku. Podstawa prawna - art. 67a pkt 1,2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.)

Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy.

 B. Można odroczyć lub rozłożyć na raty zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę

 C. Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną w wysokości 30% ogłoszonej na podstawie art. 56 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa, stawki  odsetek za zwłokę - podstawa prawna - Uchwała Nr XXXIV/250/98 Rady Miejskiej w Lidzbarku z dnia 02 czerwca 1998 roku w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.

 D. Zaległości podatkowe z tytułu podatku rolnego odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną można umorzyć.
Podstawa prawna - art.67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.)

Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności raty podatku

 E. W przypadku złożenia wniosku o którym mowa w pkt A, B, C, D przez podatnika będącego beneficjentem pomocy stosuje się  ustawę z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej  (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 18, poz. 99 z późn. zm.).

 F. W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni.

W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego zgodnie z miejscem zamieszkania podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

G. Terminy płatności podatku rolnego - wymienione w decyzji podatkowej:
I rata - do 15 marca każdego roku

II rata - do 15 maja każdego roku

III rata - do 15 września każdego roku

IV rata - do 15 listopada każdego roku

lub w ciągu 14 dni od dni otrzymania decyzji

 H. Wpłat można dokonywać u inkasentów (sołtysów), w kasie UMiG lub na konto Urzędu Miasta i Gminy w Lidzbarku: Bank Spółdzielczy w Działdowie z/s w Lidzbarku 83 8215 0006 2001 0000 0941 0032



Załączniki:

Deklaracja INRL-1
Deklaracja IR-1
Uchwała z dn. 27.11.2017r.