Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

Aby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna, należy dokonać wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W rejestrze CEIDG znajdują się wpisy przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą lub są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych. Wpisu można dokonać na kilka sposobów:

  • elektronicznie
  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Załatwienie sprawy przez internet:

  • poprzez zalogowanie się na stronie biznes.gov.pl i wypełnienie wniosku za pomocą elektronicznego kreatora; do zalogowania na stronie konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. Wniosek można podpisać Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
  • poprzez zarejestrowanie się na stronie ceidg.gov.pl, wypełnienie formularza CEIDG-1 i podpisanie go Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
  • poprzez stronę banku – usługę te oferują wybrane banki


Załatwienie sprawy w urzędzie: wniosek można złożyć w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Konieczne będzie potwierdzenie tożsamości poprzez okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. Wniosek można przygotować na kilka sposobów:

  • poprzez wypełnienie formularza na stronie CEIDG bez konieczności logowania/rejestracji na stronie. Po wypełnieniu formularza na stronie pojawi się numer wniosku. Należy go zapisać i podać w urzędzie w ciągu 7 dniu od daty wypełnienia wniosku online.
  • poprzez odręczne wypełnienie formularza w wersji papierowej w urzędzie. Pracownik urzędu przekształci go na wniosek elektroniczny.
  • poprzez pobranie ze strony CEIDG wniosku, wydrukowanie, wypełnienie i przekazanie w urzędzie. Pracownik urzędu przekształci go na wniosek elektroniczny.
  • telefonicznie wypełniając wniosek wraz z konsultantem z Centrum Pomocy Przedsiębiorcy (tel. 22 765 67 32 lub 801 055 088). Po zakończeniu rozmowy, w otrzymanej wiadomości SMS pojawi się numer wniosku. Należy podać go w urzędzie.  Pracownik urzędu wydrukuje tak przygotowany wniosek i da przedsiębiorcy do podpisania. 

Załatwienie sprawy listownie: wypełniony i własnoręcznie podpisany wniosek można wysłać listem poleconym. Podpis osoby składającej wniosek musi być potwierdzony notarialnie. 

Wniosek CEIDG-1 wraz z załącznikami i instrukcją jego wypełnienia dostępny jest pod adresem: www.ceidg.gov.pl w zakładce FORMULARZE I INSTRUKCJE oraz na stronie biznes.gov.pl.


Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) na formularzu CEIDG-1.  W miarę potrzeb  do wniosku dołączyć załącznik: CEIDG-MW, CEIDG-RB, CEIDG-RD- CEIDG-SC, CEIDG-PN, CEIDG- ZS.
  2. Dowód tożsamości do wglądu przy składaniu wniosku.
  3. W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika – pełnomocnictwo upoważniające do złożenia wniosku.

Opłaty

  1. Wniosek o wpis do CEIDG nie podlega opłacie.
  2. Opłata od złożenia pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 zł.
  3. Opłatę wnosi się na rachunek bankowy Gminy Lidzbark, nr rachunku: BS w Działdowie z/s Lidzbark  83 8215 0006 2001 0000 0941 0032.
    Zwolnione od opłaty jest pełnomocnictwo udzielone: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Miasta i Gminy w Lidzbarku
ul. Sądowa 21
13-230 Lidzbark
(parter, pok. nr 7)
Tel. 23 6961505 wew. 123

Godziny przyjęć:

  • poniedziałek - od 7:30 do 16:30
  • wtorek – czwartek - od 7:30 do 15:30
  • piątek- od 7:30 do 14:30

 
Sposób i termin załatwienia sprawy:

  1. W przypadku wypełniania wniosku online, system na bieżąco informuje o poprawności wypełnienia. W sytuacji złożenia w urzędzie wniosku niepoprawnego, urząd wezwie przedsiębiorcę do jego uzupełnienia lub skorygowania.
  2. Wpis w CEIDG pojawi się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku.  Portal  CEIDG jest nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.  Wpis jest jednocześnie dokumentem potwierdzającym prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.  Przedsiębiorca bezpośrednio ze strony może samodzielnie dokonać wydruku potwierdzającego figurowanie w rejestrze.   

Przedsiębiorca jest zobowiązany zgłaszać zmiany dotyczące wpisu do CEIDG w sytuacji ich zaistnienia. Na stronie biznes.gov.pl znajdują się dokładne informacje o tym, kiedy należy zgłosić zmianę danych w zależności od tego jakie dane uległy zmianie. 

Uwaga! Osoby, które rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej zobowiązane są zgłosić ten fakt do Wydziału Finansowego – podinspektor ds. finansowych- wymiarów podatków i opłat. Obowiązek ten dotyczy osób fizycznych, właścicieli nieruchomości, wykorzystujących część nieruchomości do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Więcej informacji na stronach:


 
Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o
  • Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
  • Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę –Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.